Multi Methods of Teaching the Lord Jesus: A Strategy to Shape the Scientific Attitude of Students

Authors

  • Elieser R Marampa STT Ekumene Medan
  • Gideon Widiono STT Arastamar Wamena
  • Korina Sanosa STT Ekumene Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/ipcep.v1i2.25

Keywords:

The Method of Teaching the Lord Jesus, Learners, Scientific Attitude

Abstract

Scientific attitude is a very important attitude to be possessed by every student in following the learning process. Therefore, this study aims to examine the teaching method of the Lord Jesus as a strategy in shaping the scientific attitude of students. Through a qualitative approach with literature review techniques, the author examines in depth the method of teaching Jesus as a strategy in shaping the scientific attitudes of students. The results of this study found that to shape the scientific attitude of students, it is necessary to be guided by the teaching methods of the Lord Jesus, such as discovery and inquary methods, discussion methods, problem-based, and storytelling methods. Therefore, teachers of Christian religious education are required to always emulate the Lord Jesus and think creatively in shaping the scientific attitude of students in accordance with teaching conditions in the 21st century.

References

Aldiyah, E. (2021). Praktik terbaik mengembangkan sikap ilmiah dan keterampilan proses peserta didik melalui metode pengajaran pembelajaran berbasis masalah. Sains: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan Sains, 1(1), Artikel 1. https://doi.org/10.51878/science.v1i1.190

Annisa, A.F.S.D., Rahmawati, R.D., &; Salsabila, P. (2022). Profil Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas VII MTS Darul Hikmah Pekanbaru di Masa Pandemi. Bedelau: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), Artikel 2. https://doi.org/10.55748/bjel.v3i2.132

Ardelia, N., &; Juanengsih, N. (2021). Implementasi Pembelajaran Abad 21 pada Mata Pelajaran Biologi di SMA Negeri Kota Tangerang Selatan. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 2(2), Artikel 2. https://doi.org/10.26740/jipb.v2n2.p1-11

Daniel Nuhamara. (2009). Penasihat Pendidikan Kristen.

Dita Rahmayanti, Djoko Hari Supriyanto, &; Tri Wardati Khusniyah. (2022). Pengaruh Aktivitas Bertanya Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.

Eggen, PK (2012). Strategi dan Model Pembelajaran: Isi Pengajaran dan Keterampilan Berpikir (Jakarta) [Teks]. Indeks. http://library.fip.uny.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=7635

Hadi Sahardjo. (2019). Metode Pengajaran Yesus: Pendekatan Klasik yang Masih Relevan.

Kristianti, L. (2022, 13 Oktober). Karya ilmiah melatih mahasiswa untuk kritis dan solutif. Berita Antara. https://www.antaranews.com/berita/3177689/karya-tulis-ilmiah-latih-mahasiswa-bersikap-kritis-dan-solutif

Kurniawati, SP (2019). SETS (Sains, Lingkungan, Teknologi, dan Masyarakat): Sikap Ilmiah Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 3(1), Pasal 1.

Lilo, DD (2019). Presuposisi dan Metode Yesus dalam Menyampaikan Pendapat: Sebuah Pedoman bagi Para Akademisi. BIA': Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), 121–138. https://doi.org/10.34307/b.v2i1.86

Mantoviana, T. (2021). Analisis Sikap Ilmiah dalam Pelaksanaan Praktikum Pembelajaran IPA-Biologi Peserta Didik Kelas VIII SMPN 34 Padang [Skripsi, Universitas Negeri Padang]. http://repository.unp.ac.id/31339/

Pegunungan, T. (2017). Menjadi Pendidik Abad 21 | NEA. https://www.nea.org/professional-excellence/student-engagement/tools-tips/being-21st- Century-educator

Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi Industri 4.0 Dan Tantangan Perubahan Sosial. Seri Prosiding Jurnal Iptek, 5, Artikel 5. https://doi.org/10.12962/j23546026.y2018i5.4417

Roesmijati, R. (2023). Penggunaan Metode Bercerita dan Penafsiran Perumpamaan Anak yang Hilang dari Sudut Pandang Non-Soteriologis. Kerajaan, 3(1), Pasal 1.

Sahardjo, HP (2019). Metode Pengajaran Yesus: Te Deum (Jurnal Teologi dan Pengembangan Pelayanan), 8(2), Pasal 2. https://doi.org/10.51828/td.v8i2.126

Saputri, RS (2017). Peran guru dalam meningkatkan sikap ilmiah peserta didik kelas V-B di MIN Demangan Kota Madiun [Sarjana, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/6894/

Shidiq, A.S., & Yamtinah, S. (2019). Sikap dan atribut guru kimia prajabatan terhadap keterampilan abad kedua puluh satu. Jurnal Fisika: Seri Konferensi, 1157(4), 042014. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/4/042014

Sole, F.B., & Anggraeni, D.M. (2018). Inovasi Pembelajaran Elektronik dan Tantangan Guru Abad 21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v2i1.79

Sopiah, A. (2022, 19 November). Terungkap! 10 Sisi Kelam Kehidupan di Korea Selatan. CNBC Indonesia. https://www.cnbcindonesia.com/lifestyle/20221119185650-33-389545/terungkap-10-sisi-kelam-kehidupan-di-korea-selatan

Sutrisno, S. (2018). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Terhadap Sikap Ilmiah Siswa Kelas V Sd Di Kelurahan Setiabudi Jakarta Selatan. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/psdpd/article/view/10145

Tjandra, DS (2020). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Abad 21. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.33

Tuju, S. (2021). Metode Mengajar Yesus menurut Injil Markus. LOGON ZOES: Jurnal Teologi, Sosial Dan Budaya, 4(1), Artikel 1. https://doi.org/10.53827/lz.v4i1.26

Ulfa, SW (2018). Mentradisikan Sikap Ilmiah Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Biokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 1(1), Artikel 1. https://doi.org/10.30821/biolokus.v1i1.314

Warwer, F. (2023). Yesus Memberi Makan Lima Ribu Orang: Kajian Model Pembelajaran Berbasis Masalah. DIDASKO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(2), Pasal 2.

Wijaya, M.P., Lestari, P.A., Fransiska, S., & Fitri, R. (2022). Keterampilan Abad 21 yang Harus Dikuasai oleh Siswa SMA pada Pembelajaran Biologi. Prosiding Seminar Nasional Biologi, 2(2), Artikel 2. https://doi.org/10.24036/prosemnasbio/vol2/541

Published

2024-05-18

How to Cite

Elieser R Marampa, Gideon Widiono, & Korina Sanosa. (2024). Multi Methods of Teaching the Lord Jesus: A Strategy to Shape the Scientific Attitude of Students. International Perspectives in Christian Education and Philosophy, 1(2), 12–24. https://doi.org/10.61132/ipcep.v1i2.25