Ahmad Dahlan's Thoughts on Education as a Means of Empowering the People
DOI:
https://doi.org/10.61132/wjilt.v2i1.240Keywords:
Ahmad Dahlan, Muhammadiyah, Islamic EducationAbstract
This study examines Ahmad Dahlan's thoughts on education as a means of community empowerment and social transformation. Ahmad Dahlan, the founder of the Muhammadiyah organization, viewed education as the primary tool to liberate Muslims from ignorance, backwardness, and social injustice. His educational approach integrated religious and general sciences while providing practical skills relevant to societal needs. This research employs a descriptive qualitative approach with a literature study to explore Ahmad Dahlan's educational concepts and their application in community empowerment. The findings reveal that Ahmad Dahlan emphasized inclusive education, ensuring access for all social groups, including the poor and women, while focusing on the development of individuals with strong social and moral awareness. In his perspective, education functions as an agent of social change, fostering a more just, prosperous, and civilized society. Rooted in Islamic values, his educational model remains relevant in addressing modern educational challenges.
References
Abbas, E. (2020). Pembaharuan Pendidikan Perspektif Ahmad Dahlan. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 5(02), 214–227.
Akhyar, M., & Kosim, M. (2024). Gagasan Pembaharuan Pendidikan Islam Berkemajuan Perspektif KH Ahmad Dahlan. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12(1), 1–19. https://doi.org/https://doi.org/10.52185/kariman.v12i1.379
Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Gusli, R. A., & Al Faruq, M. A. (2025). PENDEKATAN INOVATIF DALAM MENINGKATKAN MANAJEMEN MUTU BERBASIS SEKOLAH. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(1), 133–153.
Alinata, R., Sari, W. A., & Putri, Y. K. (2024). Makna Pendidikan Dalam Perspektif Islam dan Relevansinya Dengan Pendidikan di Indonesia. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 169–182.
Azman, Z., & Helandri, J. (2022). Pemikiran/Pembaharuan Islam KH. Ahmad Dahlan. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 20(02), 205–226.
Bustam, B. M. R. (2021). Filosofi Pendidikan KH Ahmad Dahlan dan Implikasinya pada Epistemologi Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 262–281.
Hasanah, U. U., Nursholichah, K. U., Suleman, M. A., Marliansyah, A., & Febriansyah, R. (2024). Pemikiran KH Ahmad Dahlan tentang pendidikan dan relevansinya dengan pendidikan kontemporer. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 160–177.
Huda, S., & Kusumawati, D. (2019). Muhammadiyah sebagai gerakan pendidikan. Tarlim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 163–173.
Islahi, R. M., & Parhan, M. (2024). Perkembangan Nilai Karakter Masyarakat Berdasarkan Pemikiran Muhammadiyah KH Ahmad Dahlam dalam Pembaruan Pendidikan Islam di Indonesia. ALFIHRIS: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 240–250.
JAMHARI, J. (2018). IMPLIKASI PEMIKIRAN KH. AHMAD DAHLAN TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. IMPLIKASI PEMIKIRAN KH. AHMAD DAHLAN TERHADAP PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA.
Mainuddin, M., & Septiani, L. D. (2022). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif KH. Ahmad Dahlan. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 1–13.
Miranda, M., & Muchtar, M. (2023). Analisis Pemikiran KH Ahmad Dahlan Tentang Pendidikan Islam. Journal Millia Islamia, 261–276.
Purnama, R. D. B., Hitami, M., & Murhayati, S. (2023). Ahmad Dahlan Dan Pembaharuan Masyarakat Muslim: Arah Gerakan Awal. Jurnal Adzkiya, 7(1), 70–81.
Rahmawati, A. (2021). Sinergisme Catur Pusat Pendidikan dalam Upaya Penanaman Pendidikan Karakter (Studi Analisis Pemikiran KH Ahmad Dahlan). IAIN Kudus.
Sabrina, J. A. N., Arbai’yah, H., Aryanti, L. D., & Yusuf, N. A. P. (2024). Implikasi Pendidikan Islam Perspektif Ahmad Dahlan dalam Pembentukan Karakter pada Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 10.
Sari, D. R., Sari, N., Noviani, D., & Paizaluddin, P. (2023). Pemikiran Pendidikan Islam Ahmad Dahlan. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 134–147.
Wulandari, J., Yusuf, A., Althof, J., & Tantri, K. S. (2023). Pendidikan Dalam Perspektif Kh. Ahmad Dahlan. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 13(2), 89–102.
Zaidan, M. D., Qotrunnada, E., Hasna, K. L., & Fadhil, A. (2025). Moderasi Beragama Sebagai Pilar Kebhinekaan: Telaah Pemikiran Kh. Hasyim Asy’ari dan Kh. Ahmad Dahlan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial, 3(4), 242–252.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 World Journal of Islamic Learning and Teaching

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.