Improving Student Learning Outcomes Through The Think Pair Share (TPS) Learning Method
DOI:
https://doi.org/10.61132/ijcep.v2i2.304Keywords:
Interest, Learning Outcomes, Learning Science Model, Think Pair ShareAbstract
The goal of this study is to ascertain whether using learning model Think Pair Share (TPS) improves student interest and science learning outcomes. Classroom action research (PTK) is the term for this kind of study. Learning outcomes in science and interest rose by 14.82%. According to the questionnaire results for each cycle, the average percentage of student interest increased from 73.43% in the first cycle to 79.82% in Cycle II. Ten students, or 35.71% of the total, have finished at pre-cycles. One student's percentage of mastery rises to 60.71%, or 17 finished students, after completing a cycle action. With an average score of 84.46, the percentage of students who experience mastery has then increased to 100% in cycle two.
References
Arends, R.I. 2008. Learning To Teach: Belajar untuk Mengajar Buku Dua. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Belajar. http://pasca.undiksha.ac.id/ejournal/index.php/jurnal_pendas . Diunduh tanggal 14 Desember 2013.
BSNP. 2010. Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. Jakarta: Badan Standar Pendidikan Nasional.
http://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1347
https://www.academia.edu/39366716/Konsep_Pendekatan_Dalam_Pembelajaran_Pendekatan_Kontekst ual_Konstruktivisme_Deduktif_Induktif_Dan_Konsep_
Husni, M. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Prestasi Belajar PKN Kelas IV SD Gugus I Selong Ditinjau dari Motivasi
Johnson, E.B. 2007. Contextual Teaching and Learning : Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung : Mizan Learning Center.
Joyce B., Weil M., and Calhoun E. 2009. Models of Teaching : Model-model Pengajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Miaz, Y. (2012). Penggunaan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPS Kelas IV SDN 01 Baringin Anam Baso Kabupaten Agam. Universitas Negeri Padang, 350, 1–53.
Puspitasari, E., Setyosari, P., & Amirudin, A. (2016). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Melalui Think Pair Share (Tps) Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1432–1436. https://doi.org/10.17977/jp.v1i7.6589
Riva Prathiwi, J., Dantes, N., & Natajaya, N. (2014). Pengaruh Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Motivasi Belajar dan Prestasi Belajar Dalam Pembelajaran IPS Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Gugus VIII Kecamatan Buleleng. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4, 4.
Sadia, I W. 2008. Model Pembelajaran yang Efektif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis (Suatu Persepsi Guru). Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Undiksha. No. 2, Th. XXXX, April 2009. ISSN 02158250. 219-238.
Sanjaya, W. 2009. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Prenada Media Group
Santra, P., Wibawa, I. M. C., & Rati, N. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Power Point Terhadap Hasil Belajar Ipa. International Journal of Elementary Education, 1(4), 307. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i4.12962 Sudjana. (2016). Metode Statistika. Transito.
Slavin, E.R. 2011. Psikologi Pendidikan Teori dan Praktek Jilid 2. Jakarta : Indeks.
Suharlik. 2011. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Integrasi Think Pair Share dan Resiprocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Retensi Biologi Siswa Berkemampuan Akademik Berbeda di SMAN 1 Batu”. www.mulok.library.um.ac.id/. Diunduh tanggal 29 Januari 2013.
Sukasari, P. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe
Sunarto W., Sumarni W., Suci E., 2008. Hasil Belajar Kimia Siswa dengan Model Pembelajaran Metode Think Pair Share dan Metode Ekspositori. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia Univ. Negeri Semarang, Vol. 2 No. 1 Tahun 2008.
Supomo, W. E. (2018). Pengaruh Model Think-Pair-Share (Tps) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Kelas Vii Smp Kartika Iv 8 Malang Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 19(1), 89–99.
Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 4 Singaraja. Skripsi. (tidak diterbitkan). Singaraja: Jurusan Pendidikan Kimia Undiksha.
Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif. Jakarta : Kencana Prenada Media.
Usma, A. H. (2015). Using the think-pair-share strategy to improve students speaking ability at stain ternate. Journal of Education and Practice, 6(10), 37–46.
Zain, B. P., & Ahmad, R. (2021). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Motivasi dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4120–4126.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 International Journal of Christian Education and Philosophical Inquiry

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.